V Kulturnem centru Janeza Trdine  v Novem mestu je dne 27.11.2014 potekala slovesnost v počastitev 60. obletnice začetkov avtomobilske in prikoličarske industrije na Dolenjskem. Zgodba o uspehu se je pričela z dobro idejo znanega podjetnika Franja Bulca z Mirne, nadaljevala pa s prihodom  Jurija Levičnika, ki  je v izjemno zahtevnih  razmerah postavil tovarno, ki je dajala kruh tisočim.   »V njej so se kalili dolenjski ljudje, ki niso bili vešči dela v avtomobilski ali prikoličarski industriji, pa vendar so naredili prvi jugoslovanski avtomobil in postali eden največjih proizvajalcev prikolic v Evropi,« je v uvodnem nagovoru povedal Franci Štupar, predsednik Kluba prijateljev IMV Novo mesto, ki je tudi glavni organizator tega pomembnega dogodka za Dolenjsko in Slovenijo.

Sicer je o začetkih Industrije motornih vozil podrobneje spregovoril predsednik organizacijskega odbora, Vladimir Bahč. 28. aprila 1954 je namreč Upravni odbor Okrajne Zadružne zveze Novo mesto pod vodstvom Toneta Pirca na pobudo  predsednika Zadružne zveze Slovenije Viktorja Avblja izdal odločbo o ustanovitvi podjetja Agroservis in Motomontaža. Pod slednjim imenom je podjetje začelo sestavljati lahka gospodarska vozila po kooperacijski pogodbi z nemškim podjetjem DKW. Kmalu se je ob znaku DKW na pokrovih motorjev znašel tudi znak MM, kot Motomontaža. Leta 1959 pa  se je tovarna preimenovala v Industrijo motornih vozil (IMV). V treh letih so v MM že razvili lastni dostavni avto, ki je bil plod uspešnega sodelovanja zagnanih dolenjskih delavcev, skromne dobaviteljske mreže in znanja ljubljanske strojne fakultete. V začetku 60. let so prišla z montažnega traku tudi osebna vozila DKW, pomanjkanje deviz za uvoz sestavnih delov za avtomobile pa je leta 1965 botrovalo nastanku novega izvoznega proizvoda, prve počitniške prikolice pod blagovno znamko Adria, ki je kmalu osvojila Evropo.  Podjetje je v letih 1967 do 1972 sodelovalo z British Motor Corporation, v začetku leta 1973 pa je na temeljih korporacijske pogodbe s francoskim Renaultom začelo proizvajati model Renault 4, kasneje pa tudi druge Renaultove modele. Tovarna Industrija motornih vozil (IMV) je v svojih zlatih letih obsegala preko 21 tisoč kvadratnih metrov površine, zaposlovala je preko 6000 delavcev in dajala kruh več kot 18 000 ljudem, ki so bili tako ali drugače povezani z novomeškim velikanom.

Razpad Jugoslavije ob koncu osemdesetih je botroval tudi koncu te pomembne industrijske zgodbe pod imenom IMV, ki pa se je vseeno uspešno nadaljevala preko družb naslednic – Adrie Mobil, Revoza, TPV in tudi TADO-a na Hrvaškem. Kasnejše kapitalske preobrazbe pa so trasirale pot še takratnim družbam IMV v Šmarjeti, Šentjerneju, Mokronogu in drugje. Velikan je torej ugasnil, toda tradicija je ostala.  Danes jo izjemno uspešno nadaljujejo mednarodno priznane in uveljavljene korporacije s sedežem v osrčju Dolenjske in Slovenije – Adria Mobil, proizvajalec vozil za prosti čas, Revoz, ena izmed 38 podružnic francoske Skupine Renault po vsem svetu in skupina TPV, proizvajalec avtomobilskih komponent, lahkih tovornih prikolic ter serviser in vzdrževalec avtomobilov. Za ohranjanje ugleda in imena »Velikana pod Gorjanci« pa že vrsto let prizadevno skrbi Klub ljubiteljev IMV, ki vlaga veliko naporov in dobre volje, da ta zgodba tudi preko muzejske zbirke – le ta ima danes preko 40 eksponatov – ohrani pomembno zgodovinsko sled v času in prostoru Dolenjske regije in države Slovenije.

Organizacijski odbor

 

O slavnostnem dogodku so zapisali:

Fotogalerija

Fotografije: Andrej Matič